کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان سخنگوی وزارت خارجه اقدام تروریستی بامیان را محکوم کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی سد سلما در هرات پر شد | هشدار درباره وقوع سیل در هرات سیل در ولایت غور افغانستان جان ۵۰ نفر را گرفت + فیلم و عکس غربت ناشران افغانستانی در جشن کتاب ایران در حمله افراد مسلح ناشناس ۴ گردشگر خارجی در بامیان کشته شدند هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر هلال احمر از ارسال اقلام امدادی به مناطق سیل‌زده افغانستان خبرداد آغاز موج جدید بارندگی و احتمال وقوع سیلاب در افغانستان از جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بار تغییرات اقلیمی بر دوش مردم غریب افغانستان هلال‌احمر افغانستان از ایران برای کمک به سیل‌زدگان بغلان درخواست کمک کرد
سرخط خبرها

تجارت مواد مخدر افغانستان دارد رونق می‌گیرد | طالبان مدعی است که «برنامه‌ای ۴ساله» برای ریشه‌کن‌کردن قاچاق مواد مخدر دارد

  • کد خبر: ۱۸۳۴۹۳
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
تجارت مواد مخدر افغانستان دارد رونق می‌گیرد | طالبان مدعی است که «برنامه‌ای ۴ساله» برای ریشه‌کن‌کردن قاچاق مواد مخدر دارد
گزارش جدید دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد حاکی از آن است که تلاش‌های طالبان برای ممانعت از تجارت مواد مخدر در کشور تأثیر چندانی بر میزان تولید تریاک و صنعت روبه‌رشد ساخت مت‌آمفتامین نداشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، تجارت مواد مخدر افغانستان، طی دو سال گذشته، دوباره رونق گرفت و فروش تریاک، تنها در سال ۲۰۲۲، سه‌برابر شد.

گزارش جدید دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد حاکی از آن است که تلاش‌های طالبان برای ممانعت از تجارت مواد مخدر در کشور تأثیر چندانی بر میزان تولید تریاک و صنعت روبه‌رشد ساخت مت‌آمفتامین نداشته است.

کِشت تریاک، در نخستین سال پس از تسلط نیروهای طالبان بر کشور، ۳۲درصد بیشتر شد و فروش آن از ۴۲۵میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

در همین حال، سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان تأکید کرد که این صنعت تا ۴ سال آینده فلج خواهد شد.

عبدالمتین قانع گفت: «ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که این کار را ۱۰۰٪ به‌انجام رسانده‌ایم، زیرا مردم همچنان می‌توانند ــ پنهانی ــ به چنین فعالیت‌هایی بپردازند. در کوتاه‌مدت، نمی‌شود میزان این کارها را به صفر رساند. با این‌همه، ما برنامهٔ راهبردی ۴ساله‌ای داریم که طی آن تولید مواد مخدر ــ به‌طور عام ــ و مت‌آمفتامین ــ به‌طور خاص ــ پایان خواهد یافت.»

تداوم کِشت تریاک نشان‌دهندهٔ رشد تولید مت‌آمفتامین است که دو سال پیش داشت پا می‌گرفت. بر اساس این گزارش، میزان کشفیات سالانهٔ مت‌آمفتامین در افغانستان از تنها ۲۲۰ پوند (حدود ۱۱۰ کیلوگرم) در سال ۲۰۱۹ به ۶۰۰۰ پوند (حدود ۳۰۰۰ کیلو/ ۳ تُن) در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند دلایل متعددی دارد که به‌موجب آن‌ها باشندگان افغانستان به‌جای مواد مخدری مانند هروئین یا کوکائین ــ که آن‌ها هم در این کشور رایج‌اند ــ به تولید مت‌آمفتامین روی آورند.

آنجلا می، رئیس واحد تحقیقات و تحلیل روند UNODC (= دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد)، گفت: «نیازی نیست منتظر رشد و ظهور چیزی باشید. شما زمین لازم ندارید؛ فقط چندتا آشپز و دستورالعمل می‌‌خواهید. آزمایشگاه‌های مت‌آمفتامین مخفی نیستند، جابه‌جا می‌شوند. افغانستان، همچنین، گیاه اُرمَک دارد که در بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکنندهٔ مت‌آمفتامین، یعنی میانمار و مکزیک، پیدا نمی‌شود. این گیاه در افغانستان قانونی است و در همه‌جا می‌روید، اما باید خیلی از آن داشته باشید.»

درحالی‌که طالبان ــ اسماً و با تمرکز بر تجارت هروئین ــ قاچاقچیان مواد مخدر را سرکوب کرده است، این اقدامات چندان تأثیرگذار نبوده‌اند.

مواد مخدرِ تولیدیِ افغانستان در آفریقا و اروپا به‌فروش می‌رسد، و اعتیاد به مواد مخدر همچنان از مشکلات اساسی این کشور است. یک مقام صِحّی افغانستان گفت که هم‌اکنون حدود ۲۰هزار نفر به‌دلیل اعتیاد به مواد مخدر در بیمارستان‌های کشور بستری هستند.

 منبع: فاکس‌نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->